Categorieën
algemeen Zakelijke teksten

Tekst die lekker leest

Tekst die lekker leest

Vandaag de dag is leesbaarheid misschien wel belangrijker dan ooit. Iedereen kijkt per dag naar heel wat tekst. Dan is het fijn als die tekst lekker leest. Want hoe interessant je onderwerp ook is, als er geen doorkomen aan is, dan klikt zelfs de meest volhardende lezer weg. Ik geef je wat tips.

Veel gemaakte fouten

Via online wegen ontvang je een continue stroom aan informatie. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. En dat geldt ook voor jouw lezers! Al die tekst blijft echt niet hangen. Het is dus goed als jouw tekst er uitspringt. Er zijn een paar kuilen waar iedereen weleens in valt. Een overzicht van veelgemaakte fouten:

  • Lange lappen tekst

Wil je veel informatie kwijt, dan gebruik je meer tekst. Logisch. Maar op een lange lap tekst zit niemand te wachten. De aandacht verslapt snel en je informatie komt niet goed binnen. Hoe kun je dan toch al je informatie kwijt? Door je tekst te verdelen hou je het overzichtelijk en helder.

  • Taalfouten

Iedereen maakt ze weleens, maar mensen kunnen er slecht tegen als er veel taalfouten in een tekst staan. Het oogt ook niet professioneel. En, door foutief taalgebruik kan je informatie heel anders overkomen. Check dus goed je grammatica of laat iemand anders je tekst corrigeren.

  • Ingewikkelde termen
ingewikkelde termen

Je kent ze wel: van die zinnen die je drie keer moet lezen voordat je weet wat er staat. Mensen zijn gewend om in vaktermen te denken en doen dat ook in hun teksten. Maar niet iedereen snapt dat meteen. Hou het helder en gebruik herkenbare termen, of leg ze kort en duidelijk uit.

  • Te lange zinnen

We lezen met zijn allen niet zo heel erg goed. Dus zelfs als je maar één alinea schrijft; met lange zinnen verslapt de aandacht alsnog en blijft alleen het eerste stukje hangen. Je hoeft echt geen telegramstijl te gebruiken, maar wissel de zinslengtes af.

Hieronder laat ik je zien hoe je teksten beter gelezen worden.

Kill your darlings

Voordat je denkt: wat een luguber idee; dit is een vakterm onder schrijvers.? Vaak zijn we blind voor de leesbaarheid van onze eigen teksten. Die van een ander? Daar hebben we een duidelijke mening over, maar van onze eigen juweeltjes moet je afblijven! Terecht een valkuil.

Wanneer je een stukje tekst hebt geschreven doe je er goed aan om het even te laten voor wat het is. Ook als je denkt: Dit is briljant! Kijk er de volgende dag, of een aantal uren later nog eens naar. Ineens vallen je dingen op die je in eerste instantie niet zag: je ziet zinnen die onduidelijk zijn of toch niet zo lekker lezen.

Wat doe je dan? Schrappen! Ja, zo bruut zijn we. Want ook al was je ontzettend trots op dat leuke stukje, als mensen na twee regels afhaken, heb je er toch niks aan. ‘Kill your darlings’ is dan de enige manier. Sorry.

Gebruik witregels en kopjes

Een duidelijke indeling van je tekst is erg belangrijk voor de leesbaarheid. Niemand vindt het leuk om lange lappen tekst te lezen. Verdeel je tekst daarom in hoofdstukken met kopjes en gebruik witregels. Zo breng je lucht in je tekst.

lucht in je tekst

Het hangt een beetje af van de lengte van je totale tekst hoeveel witregels en kopjes je aanbrengt, maar onthoud dit: beter te veel dan te weinig. Juist die kleine onderbrekingen maken het lezen leuker. Witregels en kopjes zijn dus essentieel voor een goede tekst.

Met kopjes maak je de tekst ook overzichtelijker. Mensen die specifieke informatie zoeken, komen door duidelijke kopjes sneller bij hun doel. Denk goed na over de woorden in je kopjes: laat meteen zien waar de inhoud van je tekst over gaat.

SEO en leesbaarheid

De kopjes hebben nog een functie. Ze zorgen er mede voor dat je teksten beter scoren in zoekmachines. Google houdt ervan als je kopjes goed passen bij de informatie die je geeft. En, door in kopjes veel voorkomende zoektermen te gebruiken, stijg je ook op de zoekmachineladder; je tekst wordt sneller gezien als belangrijk. Dat is wat SEO doet.

De combinatie van goede inhoud, aansluitende kopjes en leesbaarheid geven je een duwtje in de rug als het om vindbaarheid gaat. Zoekmachines zijn tegenwoordig erg clever in het onderscheiden van sterke en minder sterke teksten.

Tekst inkorten

‘Het is goed om je teksten na te lopen of je ze kunt inkorten.’ ‘Het is goed om je teksten in te korten.’ ‘Kort je teksten in.’

Zoals je ziet kun je met veel minder woorden hetzelfde zeggen. Dat gaat natuurlijk niet altijd op, maar vaak blijkt dat je best wat woorden kunt schrappen. Door dat te doen:

  • Leest je tekst beter weg
  • Ben je duidelijk en direct
  • Verklein je het risico dat je informatie verkeerd wordt begrepen. Veel tekst zorgt voor verwarring en verslapt de aandacht

Voor een goed leesbare tekst wissel je de korte zinnen wel af met enkele lange zinnen. Wanneer je alleen maar korte zinnen gebruikt, zou dat er raar uitzien. Breng dus variatie aan met korte en lange zinnen, zodat het een mooier geheel wordt. Zo hou je de aandacht van je lezer vast.

Hoe ga je te werk? Kijk goed naar de zinnen die je wilt inkorten. Haal een stukje weg. En nog eens. En nog eens. Natuurlijk moet de essentie duidelijk blijven, maar met een beetje creativiteit lukt het vaak om je zin te halveren. Minstens.

Voeg beeldmateriaal toe

Foto’s, plaatjes, tekeningen of grafieken; beeldmateriaal maakt je tekst levendiger en speelser. Het voegt iets toe en verduidelijkt. Maak daar gebruik van. Fleur je teksten op met gerelateerde afbeeldingen, grafieken enz. De combinatie van beeld en tekst maakt je boodschap sterker en je verhaal interessanter. Het leest dan echt lekker!

De tekstschrijver

Met bovenstaande tips kun je goed vooruit met je teksten. Als je kopjes en witregels gebruikt en zinslengtes afwisselt dan leest je tekst in ieder geval een stuk beter. En beeldmateriaal maakt het nog leuker. Maar misschien ben je niet zo’n schrijver. Of je krijgt het niet voor elkaar om er een vloeiend geheel van te maken. Of, je scoort toch niet hoog genoeg in zoekmachines. Dat kan. Het is ook een vak apart: schrijven.

Schakel een tekstschrijver in om je teksten te maken of te verbeteren. Vooral dat laatste is een eenvoudig klusje voor een tekstschrijver en helpt jou om je tekst beter te laten scoren. Daarnaast hou je meer tijd over voor het werk waar jouw hart ligt. Je kunt altijd van tevoren een prijsopgave laten maken zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Wil je ook tekst die lekker leest? Aarzel niet, maar neem contact op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *