Dit is geen manier om je te herinneren aan je goede voornemens. Maar je website heeft net als jij beweging nodig. Als je op de bank blijft zitten, gebeurt er niks. En de energie werkt altijd door. Dat geldt voor jou en voor je website. Want als er regelmatig beweging is op je website dan zien anderen dat ook. Hee, heb je wat nieuws?
Blijf actueel op je website
Je blijft interessant als je iets nieuws laat zien. Al is het maar een beetje. Blijf dus actueel. Wanneer mensen een paar keer je website bezoeken en ze zien steeds weer hetzelfde dan gaap … denken ze … gaap … dat je een beetje indut. En dat wil je niet, toch? Jouw bedrijf is van nu en van de toekomst, je klanten mogen het weten: jouw business is booming! Of misschien klinkt jou dat iets te, maar hee, actief ben je!
Zet er dus af en toe iets nieuws op; wissel een paar afbeeldingen, plaats een nieuw tekstje, zet er een actie op, een nieuwe link, een blog of pak gewoon de hele boel meteen goed aan. En haal informatie weg als die niet meer relevant is. Niets zo tenenkrommend als een website waar in juni nog de openingstijden rond kerst op staan, of nog erger: de zomeractie van 2018 (Ja echt, dat kom ik tegen).
Blijf actueel, het kost niet veel moeite om een paar zinnen te veranderen. En heb je er echt geen tijd voor, laat het dan iemand anders doen. Zorg dat het leuk blijft om jouw website te bezoeken, laat je bezoekers niet in het stof happen, maar hou ze nieuwsgierig!
Social media en je website
Natuurlijk kun je dat heel mooi combineren met je social mediakanalen. Als je daar af en toe iets post, dan blijf je in beeld. Wanneer jouw pagina op Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest of Twitter alleen statisch aanwezig is, heb je er niet zoveel aan. Leuk om te kijken wat anderen doen, maar dat geldt niet voor je bedrijf!
Plaats regelmatig nieuwe content, dan zien je klanten dat je in beweging bent. Het hoeft echt niet veel te zijn. Een enkele zin met een foto erbij kan al veel doen. Plaats een extra linkje naar je website. Als mensen interesse hebben, willen ze meteen verder neuzen – of beter nog – contact opnemen.
Blog
Veel bedrijven voegen tegenwoordig een blog toe aan hun website. Een handige manier om actuele en nieuwe content te plaatsen, zonder veel aanpassingen. Je kunt je medewerkers beurtelings een artikel laten schrijven over hun vakgebied of ervaringen. Laat iemand met taalgevoel de artikelen nakijken voordat je ze publiceert.
Je kunt zo’n blog ook uitbesteden. Als tekstschrijver maak ik regelmatig artikelen voor anderen. Het voordeel is dat je er zelf weinig omkijken naar hebt, je levert alleen content aan, en een tekstschrijver optimaliseert je artikelen voor zoekmachines en maakt ze prettig leesbaar. Daarnaast kun je in een blog veel informatie kwijt, zonder dat het een overkill geeft. Mensen kiezen wat ze interessant vinden.
Actie!
Het is goed om je lezers te prikkelen. Wil je de beweging echt in gang zetten, biedt dan iets extra’s aan. Hiermee kun je jouw potentiële klanten over de streep trekken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een oproep om een Webinar te volgen
- Een scherpe aanbieding
- Een win-actie
Ook als je producten verkoopt die niet geschikt zijn voor aanbiedingen, kun je leuke acties bedenken. Een eerste gesprek gratis, een klein geschenkje bij een behandeling of offerte-aanvraag.
Maar je kunt je potentiële klanten natuurlijk ook aanzetten tot actie met vaste onderdelen op je website. Met een call-to-action, kortweg CTA, vergroot je die kans. Eigenlijk hoort er minimaal één call-to-action op je website thuis. Hieronder een aantal voorbeelden:
- Een knop om jouw folder aan te vragen
- Een ‘stel je vraag’ button, die direct linkt naar je e-mailpagina
- Een knop om een offerte aan te vragen
- Een reactiemogelijkheid op de pagina
- Ook een letterlijke call to action: Bel ons nu, doet het altijd goed.
De kracht van een CTA zit vooral in de mate waarin hij opvalt. Geef een call-to-action een prominente plek op je pagina en laat hem door een contrasterende kleur lekker opvallen. De ogen van je bezoekers trekken steeds naar die plek, waardoor hun onderbewustzijn het belangrijk gaat vinden. Ja, klik erop!
Pas de AIDA-formule toe
De aloude AIDA-formule is razend actueel. Hou beweging in je website en je hebt deze all-time favorite meteen te pakken:
- Hee, er staat iets nieuws op je website! (Attention)
- Even lezen … (Interest)
- Dat klinkt goed, misschien ook iets voor mij … (Desire)
- Er staat een button voor een leuke aanbieding/cursus/wedstrijdje: Ik doe mee! (Action)
Zo zie je dat je met wat aanpassingen sneller klanten trekt.
Het belangrijkste is om hier regelmaat in te houden. Laat zien dat je in beweging blijft. Verzin op een rustig moment een aantal acties of aanpassingen en lanceer die één voor één op je website. Meestal kom je, wanneer je de tijd hebt, ineens op ideeën. Zo hoef je er in drukke tijden weinig aandacht aan te besteden en zorg je toch voor een frisse en dynamische website. Daarmee laat je zien dat je goed bezig bent! Je straalt dat automatisch uit naar je klanten waardoor zij denken: Ik wil ook iets nieuws! Voilà.
En als je dan toch zo goed bezig bent, hou jezelf dan ook lichamelijk in beweging. Een inkoppertje dit hè, maar het is waar. Juist nu. Je voelt je niet alleen fitter, maar krijgt ook meer energie en dat werkt door in je brein. Die is daardoor in staat nog veel meer originele ideeën te bedenken voor je bedrijf. Ik zeg: win-win.
Wat vind jij?