Je start een eigen bedrijf en wil een goede naam bedenken. Een naam die succesvol kan worden. Die jouw bedrijf in een goed daglicht zet. Hoe verzin je zo’n naam? En hoe belangrijk is die naam voor je bedrijf? In dit artikel ga ik in op deze vragen, en meer.
Het bedenken van een bedrijfsnaam
Sommige mensen vinden het geweldig, anderen krijgen er letterlijk hoofdpijn van: het bedenken van een bedrijfsnaam. Er zijn tal van mogelijkheden. Je kunt je eigen naam gebruiken, een combinatie van de namen van jou en je partner of je kinderen, een naam die associeert met jouw business, of je bedenkt iets totaal anders; een fantasienaam of juist een naam die iets heel anders impliceert. Kortom, alles is mogelijk. Misschien maakt dat het zo lastig.
Waarschijnlijk heb je al wat namen bedacht. En het kan zomaar zijn dat eentje daarvan steeds terugkomt. Schrijf die naam op en kijk er regelmatig naar. Denk eraan dat deze naam ook over tien jaar nog bij je moet passen. Of over twintig jaar. Hou je hetzelfde gevoel? Het zou zo maar kunnen dat dit jouw naam is! Het bedenken van een bedrijfsnaam gaat namelijk vooral om het gevoel wat jij erbij hebt. Het is tenslotte jouw bedrijf en hoe kun je dat beter vertegenwoordigen dan met een naam waar je trots op bent?
Wat is je vakgebied?
Laat met je bedrijfsnaam zien wat je vakgebied is. Hoe creatief en out of the box de naam ook is, je wil dat mensen weten waar ze jou voor kunnen benaderen. Als dat niet blijkt uit je gekozen naam – zoals bij je eigen naam – dan zet je het er gewoon voor of achter. No nonsense werkt hier het beste. Geen ingewikkelde cryptische omschrijvingen, maar gewoon precies wat het is: administratiekantoor, schoonheidssalon, timmerbedrijf, reisbureau. Natuurlijk kun je een beetje spelen met de woorden, maar hou het simpel. Wanneer je deze combinatie hebt gemaakt en je leest het hardop voor, dan hoor je vanzelf of het goed klinkt.
Pay-off
Het is ook mogelijk om naast je bedrijfsnaam een mooie pay-off te gebruiken. Een pay-off is een zinnetje dat net iets meer vertelt. Het toont wat jij belooft of waar jouw bedrijf voor staat. Zo’n pay-off wordt vaak verward met een slogan, wat wel veel overeenkomsten heeft, maar een slogan hoort vaak bij een actie of periode en is dus iets tijdelijks. Een pay-off kan voor altijd met een naam worden geassocieerd. Denk maar aan de meest bekende aller tijden: Just do it. Nike.
Een logo maakt je naam af
Je hebt misschien al een idee over hoe je naam eruit moet zien. Het logo is het totaalplaatje van je bedrijfsnaam. Je kunt er iets bijzonders van maken, of je houdt het eenvoudig. Het is belangrijk dat je ook hier goed over nadenkt. Zodra je het logo gaat toepassen, is dat het beeld wat mensen te zien krijgen. Denk na over:
- Welke sfeer wil ik overbrengen? Dit kan uit je naam al blijken, maar zeker moet het totaalplaatje hierop aansluiten. Bedenk dus hoe je wil dat mensen jouw bedrijf zien.
- Welke kleuren passen daarbij? Kleuren zijn heel bepalend voor een logo. Wil je iets opvallends of juist heel rustig? Kies kleuren die bij de sfeer van je bedrijf en bij jou passen, en ga niet te veel mee in trendkleuren; die kunnen over vijf jaar weer heel anders zijn.
- Welk lettertype wil ik gebruiken? Ook het lettertype dat je gebruikt zegt wat over je bedrijf. Klassiek, modern, strak of met krullen; vergeet niet dat het vooral goed leesbaar moet zijn!
- Gebruik ik een symbool? Met een bepaalde vorm of tekening in je logo onderscheid je jezelf. Dit logo kan uiteindelijk het herkenningsbeeld vormen van je bedrijf. Denk maar aan bedrijven die al langere tijd succesvol zijn. We weten allemaal waar die gele M voor staat, of het grijze appeltje met een hap eruit. Ook kun je met een tekening – in plaats van woorden – laten zien wat jouw vakgebied is.
- Wat gebruiken anderen in mijn branche? Het kan zinvol zijn om je eerst te verdiepen in de bedrijfsuitingen van je collega-ondernemers. Je wil waarschijnlijk niet dat mensen je verwarren met de concurrent, dus is het slim om het kleurgebruik en lettertype van je bedrijfsnaam af te laten wijken van wat zij hebben. Wees onderscheidend. Zijn er nou veel bedrijven in jouw branche die blauw gebruiken, dan is dat waarschijnlijk een goede kleur om vertrouwen of zekerheid over te brengen. In dat geval kun jij ook gerust een blauwtint kiezen, maar wijk wel af door het gebruik van een contrastkleur of door een heel ander lettertype of opvallend symbool te gebruiken. Word herkenbaar.
- Spreekt dit mijn doelgroep aan? Natuurlijk is het leuk dat je naam bij iedereen opvalt, maar richt je vooral op je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk? Verplaats je in deze mensen en bedenk wat jou zou aanspreken.
Hoe belangrijk is je bedrijfsnaam?
Uit bovenstaande blijkt dat een bedrijfsnaam niet zomaar iets is. Maar hoe belangrijk is je bedrijfsnaam? De namen van succesvolle bedrijven staan in ons geheugen gegrift, maar is dat vanwege hun naam? Niet echt. De mate waarin jouw bedrijfsnaam een begrip wordt hangt vooral af van je bedrijfsvoering, je doorzettingsvermogen en een beetje van geluk. Op het juiste moment op de juiste plaats zijn, dat stukje geluk.
Als je het voor elkaar krijgt om een sterk en bloeiend bedrijf te worden, dan krijg je vanzelf meer naamsbekendheid. Je bedrijfsnaam wordt geassocieerd met het imago van je bedrijf. En op dat moment maakt het echt niet meer uit hoe je heet. Shakespeare zou zeggen: What’s in a name?
Herkenbaarheid
Maar waarom dan al die moeite, hoor ik je denken. Als het toch niks uitmaakt hoe ik mijn bedrijf noem? Dat is niet helemaal waar. Zoals je hierboven leest, maakt je bedrijfsnaam niet veel meer uit zodra je naam hebt gemaakt op de markt. Maar tot die tijd werkt je bedrijfsnaam mee aan je herkenbaarheid. En de eerste fase daarin is: OPVALLEN. Als je opvalt, onthouden mensen je logo en je naam.
Het is dus goed om je naam op veel plaatsen te laten zien. Uiteraard op je correspondentie en je website, maar denk ook aan je bedrijfswagen, kleding of een gevelbord. Ook verpakkingsmateriaal is heel geschikt, maar wel kostbaar, dus weeg die investering goed af. En wat dacht je van visitekaartjes? Die zijn erg voordelig, dus maak daar gebruik van en verspreid ze!
In ieder geval zul je gaan investeren in die herkenbaarheid. Je laat je naam letterlijk zien. Dan is het belangrijk dat je een naam en een logo hebt gekozen waar je helemaal achter staat. Je gaat namelijk niet een jaar later alles weer veranderen; ten eerste is dat te kostbaar, ten tweede moet je qua herkenbaarheid dan weer helemaal opnieuw beginnen.
Naamsverandering
Toch kan het zijn dat jouw bedrijfsnaam achteraf niet goed is gekozen. Misschien heb je er destijds niet echt over nagedacht, of het blijkt dat jouw naam vaak wordt verward met een andere naam. Of je bedrijf bestaat al zo lang, dat je naam niet meer relevant of niet meer van deze tijd is. Je wil gewoon iets nieuws. Een frisse naam waar je weer jaren mee vooruit kan. Doe dat dan.
Als je bedrijfsnaam jou in de weg gaat zitten, is het tijd om te veranderen. Het kan meteen een kans zijn om een heel nieuw imago te creëren. Daarvoor kun je de hulp inschakelen van een reclamebureau. Deze mensen zijn erin gespecialiseerd om met iets origineels te komen. Als je gaat veranderen, doe het dan meteen goed.
Maar als je imago prima is en je huisstijl gewoon mag blijven, dan kun je natuurlijk ook alleen de naam wijzigen. Maak gebruik van je huidige kleur- en stijlgebruik, dan blijf je herkenbaar. Communiceer de verandering, zodat het duidelijk is dat jij het bent. Neem de tips uit dit artikel mee en maak van je nieuwe naam een blijvertje.
Tot slot: Tips voor je bedrijfsnaam
Het belangrijkste advies dat ik kan geven is: Neem de tijd. Je wil als ondernemer goed voorbereid starten, neem daarin ook je bedrijfsnaam mee. Je kunt familie en vrienden vragen om hun mening, maar laat je door hen niet aan het twijfelen brengen; iedereen heeft namelijk zijn eigen smaak. Kies waar jij zelf een goed gevoel bij hebt en zoek bij anderen alleen de bevestiging. Hou voor ogen:
- Is de naam goed uit te spreken?
- Is de uitstraling van mijn bedrijfsnaam en logo in lijn met mijn bedrijf?
- Is het direct duidelijk wat ik doe?
- Is de naam onderscheidend genoeg?
En tot slot:
- Wat als deze naam over tien jaar overal herkend wordt?
Ik hoop het voor je ? . Succes.
Ps.: Word je er tureluurs van en kun je echt niet kiezen? Mail me gerust om eens mee te kijken.
Heb je nog aanvullingen op dit artikel? Laat het weten in je reactie!